Obsah Internetových stránek je chráněn autorským právem, pokud není uvedeno jinak.

WHITE MIST FILTR – když hvězdičky přestanou stačit

Poprvé jsem se o těchto filtrech dozvěděl z videa na youtube, které se zabývalo portrétní fotografií a já si na nějakou dobu chybně myslel, že je to jediné využití těchto filtrů. Nedávno jsem narazil na recenzi od Jiřího Bendy, který white mist filtr použil při focení mléčné dráhy. V tu chvíli mi bylo jasné, že možností, jak white mist filtry použít, bude více.

Co to vlastně ten “mlhový filtr” je?

Jedná se o difuzní filtr, který zmírní kontrast a vytváří mírné přezáření světel. To má několik dopadů na výslednou fotografii. U portrétní fotografie filtr ovlivňuje vyhlazení a sjednocení pleti. To je pozitivní, protože to ulehčí následnou retuš v postprodukci. U fotografování večerního města filtr vytváří záři kolem pouličních lamp, světel z oken a všeho, co ve večerním / ranním městě svítí. To byl důvod, proč jsem se rozhodl filtr otestovat v terénu.

Čím mi  přijde white mist filtr zajímavý?

Probouzející se, nebo naopak usínající město má na fotografiích své kouzlo. Fotografie pořízené v modré hodince mi připadají daleko atraktivnější, protože ve snímcích zůstává struktura oblohy. Naopak noční fotky města, kde je místo oblohy pouze černočerná tma mi přijdou jako město vyfocené v ateliéru na černém pozadí, tedy nic, co bych na svých fotkách chtěl mít. Když své snímky upravuji, často se snažím světla zvýraznit. Další věc, co na večerních fotkám dělám poměrně často je, že malinko ubírám kontrast, abych dosáhl jemnějšího / krémovějšího vzhledu fotografií. Když jsem tedy zkoumal, co přesně White mist filtr dělá, přišlo mi, že zabiju dvě mouchy jednou ranou.

Jak dopadly testy v terénu?

Kdybych měl použití filtru shrnout v jedné větě, udělal bych to následovně: "Pokud je scéna moc kontrastní (začátek modré hodinky ráno a její konec večer), je efekt filtru nejsilnější a doporučil bych jej použít spíše ve chvíli, kdy scéna není ještě tak kontrastní." Také záleží na tom, zda budete fotit dlouhým ohniskem a zdroje světla budou v dálce, a nebo širokým ohniskem, kde zdroj světla bude blízko.

Níže přikládám pár fotografií, kde je vždy jedna verze "s" a druhá "bez" White Mist filtru:

První fotografie je pořízená zhruba 25 minut před začátkem modré hodinky. Tohle je přesně ten případ, o kterém jsem mluvil. Obloha černá jak bota = velký kontrast.  Jedná se o panorama složené z šesti fotografií, 2x expoziční bracketing pro správnou expozici ve světlech. Na téhle fotografii bych za normálních okolností udělal jedinou úpravu, poslal ji do koše. Pro dokreslení článku poslouží skvěle. Použitá technika: Canon EOS R, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 L IS USM.

Výřez světla s použitým White Mist filtrem.

Výřez světla bez použití filtru.

Druhá fotografie byla pořízena v modré hodince. Rozdíl, oproti té první, je obrovský. Tady odvádí White Mist filtr skvělou práci a parádně nakopne světla ve scéně. Jedná se o panorama složené ze čtrnácti fotografií, 2x expoziční bracketing pro správnou expozici ve světlech. Použitá technika: Canon EOS R, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 L IS USM.

Výřez světla s použitým White Mist filtrem.

Výřez světla bez použití filtru.

Poslední fotografie dokresluje případ, kde bylo použito ohnisko 35mm a světla byla poměrné blízko. Jedná se o panorama složené z dvanácti fotografií, 2x expoziční bracketing pro správnou expozici ve světlech. Použitá technika: Canon EOS R, SIGMA 35mm f/1.4 DG HSM ART.

Výřez světla s použitým White Mist filtrem.

Výřez světla bez použití filtru.

Co říct závěrem?

White Mist filtr je zajímavý pomocník, který dokáže do fotografií přidat další ingredience. Je to jako s vařením, je potřeba dávat pozor, aby jídlo nebylo moc přesolené. Jedná se čistě o můj subjektivní dojem a chápu, že co člověk, to jiný vkus. Tenhle článek neberte jako dogma. Mým záměrem je pouze ukázat, že je tu další cesta, jak ozvláštnit své fotografie a zkusit něco nového.